Kiekvienam žmogui nors kartą gyvenime yra skaudėjusi nugara. Nugaros skausmas kasmet vargina apie pusę dirbančių žmonių, beveik penktadalis jų kreipiasi į gydytojus. Nugaros skausmas yra pagrindinė neįgalumo priežastis jaunesnių nei 45 metų asmenų grupėje.

Mokslininkai teigia, kad raumenų atpalaidavimas ir judėjimas turi svarbiausią reikšmę gydant nugaros skausmus. Daugiau nei 60% žmonių gyvenime yra susidūrę su nugaros skausmais. 40–50 proc. visų dirbančių žmonių per vienerius metus patiria epizodinį nugaros skausmą, 15–20 proc. dėl jo kreipiasi į gydytoją.

Nespecifinis skausmas – tai ūminis nugaros skausmas, kai nepavyksta nustatyti skausmo priežasties arba specifinė patologija yra paneigiama.
85 proc. visų nugaros skausmų būna nespecifiniai, nespecifiniam ūminis nugaros skausmas priskiriamas maždaug 19 iš 20 atvejų.

Nugaros skausmą gali sąlygoti daugelis įvairių priežasčių – nugaros raumenų trauma, pertempimas ar spazmas, raiščių patempimas, stuburo slankstelių ar tarpslankstelinių diskų pažeidimas. Dažniausia nugaros skausmų priežastis yra nugaros raumenims neįprasti judesiai – svorio kėlimas, lauko darbai.

Kai yra pažeidžiamas tarpslankstelinis diskas gali atsirasti tarpslankstelinio disko išvarža. Priklausomai nuo padėties disko išvarža gali spausti stuburo smegenis, per tarpslankstelinius kanalus einančias nervų šakneles ar kraujagysles.

Net menkiausia raumens trauma ar spazmas gali sutrikdyti kasdienę žmogaus veiklą, sunkinti judėjimą. Raumenų skausmas dažniausiai yra laikinas, dėl to pacientai į gydytojus nesikreipia.

Labiausiai paplitusios priežastys, didinančios krūvį ir įtampą stuburui:

  • sukumpusi kūno padėtis sėdint ant kėdės ar vairuojant automobilį;
  • netaisyklinga laikysena;
  • netaisyklingas sunkių daiktų kėlimas;
  • miegojimas ant nepritaikyto čiužinio;
  • mažas fizinis aktyvumas;
  • per didelis krūvis mankštinantis.
TRauma, nugaros skausmas, patarimai
©High Ground Gaming

Atminkite, kad būtina kreiptis į gydytoją jei:

  • Skausmas plinta žemiau kelio;
  • Nutirpsta pėda, koja, kirkšnis ar sritis apie išangę;
  • Karščiuojama, vemiama, skauda skrandį, pykina, silpna, pila prakaitas;
  • Skausmas labai sunkina judėjimą;
  • Trauma įvykusi senokai, bet skausmas nepraeina;
  • Skausmas nepraeina per 2–3 savaites.

Moterys ir vyrai yra linkę nurodyti skirtingas nugaros skausmų priežastis: apie 50 proc. vyrų teigia, kad juos kamuojantis nugaros skausmas yra susijęs su jų profesija, apie 27 proc. moterų galvoja, kad joms nugaros skausmus lemia buities ir lauko darbai, vaikų priežiūra.

Įdomus straipsnis:  7 PROGRAMĖLĖS, KURIOS GALI BŪTI JŪSŲ PAGALBININKU

Vyrams būdinga dėl nugaros skausmų kaltinti sportą – svarmenų kilnojimą, golfą, krepšinį, futbolą, moterims – bėgimą, tenisą, taip pat svarmenų kilnojimą.

Norint išvengti nugaros skausmų svarbu laikytis pagrindinių ergonomikos principų:

  1. Viskas turi būti lengvai pasiekiama;
  2. Darbui svarbu pasirinkti tinkamą aukštį;
  3. Kūno padėtis dirbant turi būti patogi;
  4. Būtina sumažinti per didelę naudojamą jėgą;
  5. Siekti mažinti nuovargį.
Ergonomika, patarimai, nugaros skausmas, trauma

Patarimai, kurie padės išvengti nugaros skausmo:

  • Neatlikite sunkaus darbo vienas, prašykite artimųjų pagalbos;
  • Keliant sunkius daiktus laikykite juos arčiau kūno;
  • Rekomenduojame keliant daiktus naudoti kojų raumenis, nes jie yra stipresni;
  • Dažniau keiskite darbo padėtį, venkite kūno padėčių, kurios sukelia skausmą;
  • Neviršinkite savo galimybių;
  • Jeigu yra galimybė naudokite mechaninius keltuvus;
  • Nerūkykite, nes tai kenkia medžiagų apykaitai;
  • Viršsvoris gali provokuoti nugaros skausmus;
  • Stebėkite savo laikyseną sėdint darbe, automobilyje, namuose;
  • Ar Jūs patogiai miegate, ar tinkamas čiužinys?
  • Netinkama sėdėjimo padėtis ar per didelis krūvis darbe gali išprovokuoti nugaros skausmus. Tuomet rekomenduojama mažinti krūvį ir ieškoti alternatyvų norint išvengti netaisyklingos sėdėjimo padėties;
  • Aplinkos pokyčiai taip pat gali būti vienas iš veiksnių, lemiančių nugaros skausmus, pavyzdžiui, besikeičiantis oras, nepalaikoma pastovi šilta (optimali) temperatūra darbo patalpose;
  • Rekomenduojama bent kartą į metus profilaktiškai pasitikrinti sveikatą, esant ūmiam skausmui nedelsiant kreiptis konsultacijos pas savo srities specialistą, kuris jums sudarytų gydymo programą, leidžiančią sumažinti ar visiškai išvengti skausmo;
  • Labai svarbi šeimos narių ir kitų artimųjų tiek psichologinė, tiek socialinė pagalba;
  • Nebijokite skausmo, savo laisvalaikį stenkitės leisti aktyviai, lankant jogos grupes, sporto klubą, važinėjantis dviračiu ar tiesiog vaikščiojant gryname ore. Neleiskite, kad skausmas atimtų iš Jūsų galimybę visapusiškai jausti gyvenimo pilnatvę;
  • Judėjimas neturi sukelti skausmo.

Kaip Jūs saugote savo stuburą? Parašykite komentaruose.

Dalinkitės: