fbpx

Tęsiant temą, apie VR technologijas ir reabilitaciją, noriu pateiktį keletą pavyzdžių, kur yra pritaikoma VR technologija.

-NEUROLOGINĖS LIGOS

Dažnam teko girdėti, kad Lietuvoje pirmoje vietoje pagal sergamumą yra… širdies ir kraujagyslių ligos. Ne išimtis ir galvos smegenų insultas, kuris reikalauja ypač daug laiko ir pastangų, tiek iš pačio žmogaus, tiek ir iš specialistų, kurie jam padeda.

VR leidžia taikyti ypač platų reabilitacijos procesą, tiems, kurie patyrė insultą ar kitus galvos smegenų pažeidimus. Šios technologijos veikia gilius pasąmonės lygio veiksmus. Virtualios realybės dėka stimuliuojami žmogaus raumenys todėl efektyviau galima atstatyti/lavinti paciento stambiąją ir smulkiąją motoriką ir propriorecepciją, o tai labai svarbu, jei po patirto galvos smegenų insulto žmogus nevaldo vienos kūno pusės.   

Reabilitacijos programos, kurios naudoja VR, taip pat rodo geresnius rezultatus ir psichologinėje dalyje: pagerėjusią paciento psichologinę būklę ir padidėjusią motyvaciją.

Kaip naudojama VR?

Štai vienas iš pavyzdžių: IREX

VR TECHNOLOGIJA
©IREX

Naudojama atstatyti stambiąją motoriką – visos rankos judesius. Mūsų rankos – tai pagrindiniai mūsų įrankiai, tad labai svarbu atstatyti rankų funkciją. VR technologija įrodė 3 kartus geresnius rankos funkcijos atstatymo rezultatus lyginant su klasikiniais metodais.

-SMULKIOSIOS MOTORIKOS ATSTATYMAS

Kaip žinia, tokios ligos kaip galvos smegenų insultas ar nugaros smegenų trauma labai blogina žmogaus gyvenimo kokybę. Rankų sąnarių problemos (pvz.: kontraktūros), raumenų silpnumas arba atvirkščiai – padidėjęs jų tonusas (hipertonusas) sukelia daug problemų.

Pačios svarbiausios reabilitacijos užduotys atstatant smulkiąją motoriką yra šios:

  • Žmogaus galimybė pasiekti daiktą su ranka;
  • Ranka manipuliuoti tuo daiktu ar daiktais;
  • Daikto/daiktų manipuliacijas atlikti koordinuotai.

Tačiau ir čia – išmaniosios technologijos gali padėti.

MindMotionPRO  – tai 3D VR technologija, sukurta MindMaze kompanijos (Šveicarija) bendradarbiaujant kartu su neuroreabilitacijos specialistais. Ši technologija taikoma žmonėms, patyrusiems galvos smegenų insultą. Įdomu ir tai, kad, ji taikoma ankstyvojoje reabilitacijoje, pradedant net nuo pirmos savaitės po patirto insulto. Keletas faktų apie ją:  

  • Taikant šią technologiją padidėja žmogaus motyvacija, nes dirbama trimatėje erdvėje;
  • Žmogus gauna grįžtamąjį ryšį iškart;
  • Stebimi žymiai geresni motorikos rezultatai.
Įdomus straipsnis:  1. DALIS: VIRTUALI REALYBĖ IR REABILITACIJA - NAUJOS TECHNOLOGIJOS Į PAGALBĄ
GALVOS SMEGENU INSULTAS
©MINDMOTION PRO

-KŪNO BALANSO ATSTATYMAS PANAUDOJANT VR

REHAMETRICS

KŪNO BALANSO ATSTATYMAS
©REHAMETRICS

Tai sistema, kuri naudoja infraraudonųjų spindulių kamerą, kuri pajungta į Microsoft Kinect įrenginį, kad atpažintų judėjimą. Visa sistema puikiai tinka naudoti tiek gydymo įstaigoje, tiek namuose.

KŪNO BALANSO ATSTATYMAS PANAUDOJANT VR

Reabilitacijos metu taikant šią sistemą galima virtualizuoti bet kokią sporto salę ar kitą atmosferą. Tokiu būdu sprendžiamos statinės, dinaminės pusiausvyros, juosmens kontrolės problemas. Šios technologijos leidžia geriau prisiderinti prie paciento ir sukurti kokybiškesnį individualų reabilitacijos planą. 

-VIRTUALI REALYBĖ IR REABILITACIJA PO TRAUMŲ

VR puikiai gali būti  pritaikoma ir šioje srityje. Rankų, kojų, juosmens judesių sutrikimai gali būti gydomi taikant 3D sistemą CAREN.

CAREN – biomechanikos principais paremta sistema, kuri būdavo skirta atletams ir kariškiams, kuriems reikėdavo greitai atstatyti vaikščiojimo, pusiausvyros ir judesių kontrolę.

-VR IR POTRAUMINIO STRESO SINDROMAS (PTSS)

Post trauminis sindromas ir virtuali realybė

Panirimas į virtualią realybę gali žymiai palengvinti reabilitaciją po šio sindromo. PTS dažniausiai nustatomas kariškiams, tačiau nustatomas ir žmonėms, kurie patyrė didelę psichologinę/fizinę traumą. Kai kurios gydymo įstaigos ir karinės bazės naudoja šią technologiją, kuri leidžia simuliuoti stresines situacijas, tačiau saugioje aplinkoje.

BRAVEMIND

Tai virtualia realybe 5D (3D erdvė + kvapai + erdvinis garsas) paremta sistema, kuri sukuria ir simuliuoja kritines situacijas, kurias patiria kariai, tačiau viskas tai atliekama ne tarp kulkų krušos, o saugioje aplinkoje.

VR TAIKYMAS REABILITACIJOJE IR KLASIKINIAI REABILITACIJOS BŪDAI

Išmaniųjų technologijų panaudojimo galimybės yra labai plačios. Kaip rodo statistika VR technologija paremta reabilitacija gali padėti efektyviau sveikti žmogui po ligos, vis gi šios technologijos turi ir trūkumų.

Pagrindinė problema, kuri labai apriboja VR naudojamą – kaina. Dažną sistemą yra labai brangu įdiegti. Reikalinga sukurti visą techninę infrastruktūrą, apmokyti personalą. Klasikiniai reabilitacijos būdai išlieka prioritetiniai, tačiau VR visgi gali būti puiki alternatyva.